Gynekologer - Mer detaljer gällande Gynekologer

Endometrios

Gynekolog - Endometrios

Endometrios är en dold sjukdom som drabbar omkring var fertil tionde kvinna. Kunskapen om endometrios är mycket låg jämfört men andra jämförbara sjukdomar.

Endometrios, som är en gynekologisk sjukdom, innebär att det finns livmoderslemhinneliknande vävnad vid sidan av livmodern. Denna endometrios kan finnas var som helst i kroppen men oftast på äggstockarna, tarmen eller urinblåsan men även på bukhinnan.

Symptom vid Endometrios

Endometrios kan yttra sig på många olika sätt så som menstruationssmärta, så kallad dysmenorré. De som lider av endometrios får ofta smärta innan menstruationens börjar och smärtan är som starkas i början av menstruationen.

De som lider av endometrios kan också ha kraftig smärta vid samlag men även smärta vid avföring är vanligt.

Det finns även många andra symptom på endometrios som t.ex.:

• Menssmärtor mellan menstruationer,
  • Kraftig menstruation
  • Smärta i korsryggen
  • Infektionskänslighet
  • Värk vid nyttjandet av tampong
  • Feber
  • Ofrivillig barnlöshet
  • Diarré
  • Förstoppning

Även utan dessa symptom kan du ha endometrios. Tyvärr kan de ta mycket lång tid innan sjukvården kan säga att det är endometrios som du lider av eller inte.

Har jag endometrios?

Om du har något av symptomen ovan kan det bero på endometrios men det kan finnas många andra förklaringar. Ifall du har ovanstående besvär ska du alltid söka upp din gynekolog eller besöka en gynekologisk mottagning för att kunna diagnistisera besvären och få en lämplig behandling.

Behandling av Endometrios

Endometrios - Gynekologogi

Endometrios är en kronisk sjukdom men symptomen kan lindras och hindras på olika sätt.

• Antiinflammatoriska medel kan lindra smärtan
  • P-piller minskar verken vid menstruation
  • Starka smärtstillande tabletter
  • Operera bort livmodern och äggstockarna vid extremt svåra fall